ABSOLUTYZM: Z j. łac:, absolutus – najwyższy, zupełny,
całkowity – określenie zazwyczaj używane razem z terminem władzy, po to by
sprecyzować jej charakter tłumacząc go w następujący sposób: potestas absoluta
– władza absolutna. Oznacza ona po pierwsze władzę nieograniczoną, której
monarcha (piastun) posługuje się nią tak jak mu się podoba, nie będąc podległym
żadnym normom prawnym. Po drugie władza skupiona w jednych rękach jest
równomiernie rozłożona i nie podlega kontroli, ponieważ brak alternatywnych
organów decyzyjnych będących przeciwwagą lub instytucjonalnym hamulcem
ograniczającym swobodę jej działań, Absolutyzm utożsamiana z władzą wcale nie
musi być kojarzona z reżimami autorytarnymi i totalitarnymi. Czy autorytaryzm demokratyczny jest możliwy?
G. Sartoni w pracy pod tyt.. ,,Teoria demokracji” z roku, 1994 odpowiada
twierdząco. Grupa reprezentująca Społeczeństwo obalając władce absolutnego
przejmuje tą władzę wraz z jej atrybutami, nabiera cech ,,potestas absoluta i
to także jest przejaw demokracji. Władza piastowana w jej obrębie może być absolutna
chodź jej dysponentem jest podmiot zbiorowy. Z reguły władzę absolutną
identyfikuje się z władzę jednostki (głównie monarchy) lub ścisłego grona
polityków mających umiejętność jej sprawowania. Władza absolutna a także absolutyzm, którego termin ukuto w XVII wieku
utożsamiane są z monarchą absolutną lub z absolutyzmem oświeconym rozumianym
jako kończące się etapy rozwojowe państwa feudalnego. Na przedsieni XVIII wieku
monarcha absolutny oraz absolutyzm nabywały negatywnego charakteru. Na
kontynencie europejskim monarchie absolutne występowały w XVI oraz w XVII w.
Monarcha z tamtego okresu posiadał całą władzę. Nie podlegał żadnemu prawu po
za prawu boskiemu a także nie był przez nikogo kontrolowany. Monarchia
absolutny skupiał w sobie władzę sądowniczą, wykonawczą oraz ustawodawczą. J,
Bodin (1530 – 1596 autor teorii absolutyzmu sześć ksiąg o republice, 1586 r.) był
zdania iż. monarchia nie podlega pod żadne prawo, natomiast władzę absolutną
otrzymał od Boga i w naturalny sposób społeczeństwo nie ma prawa wtrącać się w
ten stan rzeczy oraz zabierać mu tzw. Boskich kompetencji. Z biegiem czasu
jednakże boski atrybut władzy zanikał i pod wpływem prawa natury zaczęły
formułować się teorie tłumaczące absolutyzm monarchy argumentami racjonalnymi. T.
Hobbes (1588-1679) w swoich wnioskach teorii państwa absolutnego nie łączył z
boskim działaniem ale udowodniał, że ta formuła państwa stanowi najlepszą z
pośród do tej pory rozpoznanych. W tamtej epoce promowano ideę mówiącą ze
państwo absolutne zrodziło się z woli ludzkiej jako potrzeba zagwarantowania
bezpieczeństwa w zamian za rezygnacje z praw obywatelskich. W państwach, w których
rozwój kapitalizmu następował wolniej monarchia absolutna utrzymywała się
dłużej ponieważ burżuazja, była zbyt słaba by zwyciężyć z grupą feudałów czego
przykładem są np. Prusy lub Austria. Z kolei od lat sześćdziesiątych do końca
XVIII wieku udało się w tych krajach w duchu oświecenia wdrożyć nie zbyt daleko
idące reformy. Monarchowie z epoki oświecenia nie rezygnowali z idei boskiego
pochodzenia swojej władzy ale zaczęli kłaść nacisk na elementy odwołujące się
do haseł Oświecenia i do poglądów ówczesnych teoretyków prawa i państwa. W tych
okolicznościach powstał pomysł Króla, który był na usługach Państwa, służył on
dla dobra wszystkich a także określał co można a czego nie. Wyżej wymienionych
Państwach wdrożono reformy tj. np. zredukowano poddaństwo chłopów, zmniejszono
monopolistyczną pozycję cechów dając tym samym wolność w działaniu przemysłowi,
zwalczano nietolerancję religijną, zniwelowano różnice statutowe lecz nie
zlikwidowano ich definitywnie gdyż zachowano w nie zmienionej formie pozycję
arystokracji urzędniczej i ziemskiej. Monarcha pod pretekstem troski o dobrobyt
swoich poddanych coraz bardziej ingerował w życie społeczne. W rezultacie
wytworzono rozbudowane państwo (administrację) stworzone zgodnie z centralizmem
i z biurokratyzmem. Państwo oświeconego absolutyzmu nabywało cech struktury
politycznej. Siła państwowa przeobraziła się w rację stanu tłumaczącą wszystkie
decyzje monarchy. Natomiast nadrzędność państwa prowadziła do likwidacji
separatyzmów/różnić lokalnych i do zmniejszenia ambicji i praw kościoła głównie
katolickiego. W oświeconych państwach monarchowie zmierzali do zreformowania
tych aspektów życia społecznego, w których zniekształcenia ustroju feudalnego
były daleko idące. Jednakże ich myślą przewodnią nie było zlikwidowanie państwa
feudalnego ani wdrożenie kategorii rządów odpowiedzialnych lecz utrzymanie
status qwo. Źródło:, leksykon politologii”. Autor: A., Antoszewski i A.
Herbut.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania