ADMINISTRACJA PUBLICZNA : kompleks organów oraz instytucji państwowych,
którego zadaniem jest organizowanie zaspakajania oczekiwań społecznych. Tak
należy rozumieć administracje publiczną, która składa się z administracji
rządowej oraz z samorządowej. Tak więc administrację rządową koordynuje
premier, rząd, wojewodowie, kierownicy regionów, scentralizowane i lokalne
organy administracji tzw. specjalnej, chodzi tu np. o dyrekcje okręgów kolei
państwowych, urzędy centralne wraz z ich organami terenowymi, inspekcje i
specjalistyczne agencie rządowe. Z kolei
administracja samorządowa ma miejsce tylko na poziomie lokalnym (tak jak w
Polsce w gminach). Administracja publiczna w swoim zasięgiem obejmuje
jednoosobowe a także zbiorowe (kolektywne) organy rad gminnych. Zgodnie z
prawem zespolonymi jednostkami administracji samorządowej są zarządy wybierane
przez rady gmin wójtowie, burmistrzowie a kolei w miastach powyżej 100 tys.
Mieszkańców, prezydenci, ich zastępcy a także członkowie zarządów w liczbie od
4 do 7 osób. Wójt jest jednoosobowym organem administracji samorządowej (w
miastach burmistrzowie i prezydencji) podejmujący decyzje w kwestiach administracyjnych
państwa. Rozumienie administracji publicznej w ten sposób typowe jest dla nauk
prawnych (prawa administracyjnego) skupiających się na konstrukcji i zakresie
obowiązków organów państwowych przeznaczonych do organizowania głównych zadań
państwowych. Do zadań tych należą np. zaspakajanie zbiorowych potrzeb poprzez
zarządzanie zakazów, nakazów i zezwoleń. Z takiego sposobu pojmowania
administracji publicznej korzysta głównie politologia postrzegająca
administracje publiczną jako oddzielny przejaw aktywności organów państwowych,
prywatnych i społecznych służąca zaspokajaniu potrzeb obywateli. Inaczej rzecz
ujmując administracja publiczna to wytwarzanie dóbr i świadczenie usług
mających przyczyniać się do zabezpieczenia interesów publicznych. Politologia
definiuje administrację publiczną jako odrębny element procesu politycznego koncentrujący
się na działaniach wykonawczych w odniesieniu do dążeń politycznych określonych
przez ośrodki polityczne takie jak, np. parlament. W obecnym czasie stwierdza się
tez, że administracja publiczna piastowana jest wraz z obywatelami, którzy
biorą udział w procesach decyzyjnych ponosząc tym samym odpowiedzialność za ich
efekty. W myśl części teoretyków
zachodnich priorytetami administracji publicznej są wdrażanie rozwiązań
nowatorskich w procesie zaspakajania potrzeb społecznych, myśl postępowa, a
także kreowanie świadomości społecznej (J. Jun). Administracja publiczna, dzieli
się na dwa składniki: organizację oraz zarządzanie. Organizacja z reguły kojarzona z kompozycją
relacji międzyludzkich w machinie administracji, które formowane są przez prawo
oraz zwyczaj. Należy rozumieć administracje publiczną jako parcelację władzy
między funkcjonariuszy administracji publicznej, z jej szczeblami i
instytucjami. Natomiast zarządzanie oznacza zbiór działań nastawionych na
logiczną współpracę między jednostkami administracji publicznej w działaniu na rzeczy
i ludzi (D. Waldo). Zarządzanie składa się z określenia potrzeb, z wyciągania
wniosków z opinii, z doboru programów, z przydzielania zasobów, z opracowania
budżetu, z umiejętności czerpania środków z finansów publicznych, z
umiejętności selekcji kadr a także koordynacji procesu wykonawczego (G.
Alison). Na przedsieni ostatnich lat w administracji publicznej zauważamy nowe
kierunki rozwoju, które łączą się z decentralizacją zadań, poszerzeniem
działalności instytucji niekomercyjnych tzw. Non-profit, rozpowszechnianiem
nowoczesnych technik posługiwania się informacją i kooperacją międzynarodową. Administrację
publiczną można traktować jako naukę i sztukę gospodarowania kwestiami
publicznymi. Administracja publiczna tak kojarzona jest z dziedziną naukową
zajmującą się opisem procesu zaspakajania potrzeb społecznych a także
definiowania wniosków dotyczących organizacji i zarządzania. Celem
administracji publicznej jest nabywanie specjalnych kwalifikacji niezbędnych do
decydowania, umiejętność wdrażania podjętych decyzji (za które ponosi się
odpowiedzialność) oraz zręczność przy doborze kadry. Ponadto administracja
publiczna ma zadanie sformułowania warunków oceny jej samej, mającej na uwadze
interes publiczny. Najważniejszym zadaniem administracji publicznej jest
odpowiedz jakimi sposobami najlepiej osiągnąć wyznaczone cele oraz według
jakich kryteriów dokonywać oceny organizacji i zarządzania administracji
publicznej (myślę, że powinno się także badać poszczególne organy administracji
pod kontem przydatności ich dla społeczeństwa: patrz np. trybunał
konstytucyjny). Administracja publiczna zaliczana
do dyscyplin naukowych, szybko rozwijała się w USA oraz w Europie Zachodniej,
głównie po II ŚW. będąc przedmiotem na studiach politologicznych. W Polsce
administrację publiczną jako naukę zintegrowano legislacją oraz z studiami
prawniczymi. W 1990 roku powstała Krajowa Szkoła Administracji Publicznej,
która przygotowuje do pełnienia funkcji kierowniczych w administracji
publicznej. Źródło:, leksykon
politologii”. Autor: A., Antoszewski i A. Herbut.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania