AGRARYZM Z J. łac. ager znaczy ziemia, rola, pole,
drugi człon tego terminu czyli agrarius dotyczy znaczenia słowa rolnika, rolny
lub roli. Agraryzm jest doktryną polityczno-społeczną
zapoczątkowaną w Niemczech bazującą na prądzie społeczno-politycznym
reprezentującym przez właścicieli ziemskich. Albert E. von Schἃffle żyjący na przedsieni
lat 1831 – 1903 socjolog, prawnik oraz ekonomista, napisał m.in. ,,Ryzyko
agraryzmu dla Niemiec” w 1901 roku i użył pojęcia agraryzmu jako pierwszy. Dzisiaj
agraryzm oznacza doktrynę polityczno-społeczną opartą na solidaryzmie klasowym,
monolicie moralnego chłopstwa odwołującego się do potrzeby przestawienia
ustroju gospodarczo-społecznego na tory tz. ,,trzeciej drogi” biegnącej między
socjalizmem a kapitalizmem mając na uwadze głównie interesy wsi i rolnictwa,
którą politycznie nadzoruje klasa chłopska. Agraryzm jest także ruchem
polityczno-społecznym określanym także nutami ludowymi bazującymi na doktrynie
agraryzmu lub na ruchach ludowych zakorzenionych w doktrynie agraryzmu.
Korzenie ideowe agraryzmu sięgają fizjokratyzmu z XVII w., który na pierwszym
miejscu stawia pracę wytwórczą tylko w rolnictwie i uznaje wyższość rolnictwa w
gospodarcze nad przemysłem, handlem, rzemiosłem oraz nierealną koncepcją
romantyzmu ekonomicznego (J. Ch. Sismonde de Sisnondiego 1773-1842 r.).
Romantyzm gospodarczy popierał gospodarkę drobnorynkową dyktowaną przez
drobnych rzemieślników i rolników w stosunku, do których państwo stosowało
zaawansowaną politykę protekcjonizmu. Modelowy opis głównych myśli agraryzmu
ujmuje tzw. piramida wartości wymyślona przez najważniejszego ideologa
pochodzącego z Czechosłowacji Milana Hodzę (1878 – 1944). Piramida wartości
agraryzmu złożona jest z czterech części: pierwsza składa się z ziemi, z człowieka
oraz z pracy, druga cześć składa się z rodziny, z gminy i z samorządu, do
trzeciej części należy państwo, ojczyzna oraz naród. Istnieją rodzaje agraryzmu
tak ja np. w Polsce gdzie w okresie międzywojennym kładziono nacisk na
samokształcenie i działalność społeczną w wyniku, której miał dokonać się renesans
duchowy, gospodarczy i moralny w szczególności klasy chłopskiej.
Do rozkwitu ideologicznego i organizacyjnego agraryzmu przyczynił się Związek Rolników (Bund der Landwirte), który narodził się w Niemczech a najważniejszym konsultantem i ideologiem tego związku był Gustaw Ruhland (,,Wprowadzenie do polityki agrarnej” z roku 1901). W tym samym czasie co agraryzm niemiecki powstało w Stanach Zjednoczonych tzw. Przymierze Farmerskie, które funkcjonowało na przedsieni lat osiemdziesiątych XIX w. Ruch agrarny kojarzony także z ruralizmem (tłumaczony z J. angielskiego w następująco: rulal znaczy złączony z wsią, rolny), początkowo rozwijał się w Teksasie i oznaczał samokształceniowo-samopomocowe związki lokalne. Ruralizm jako ruch nie funkcjonował zbyt długo ponieważ został zagospodarowany przez populizm i Partię Demokratyczną co wpłynęło na utratę ideowego charakteru tego ruchu. Renesans ideologii i ruchów ruralizmu miał miejsce na początku wieku XX a także w okresie międzywojennym. W tym ostatnim okresie na znaczeniu zyskiwały głównie ruchy agrarystyczne w Danii, które rozpowszechniał ideolog Mikołaj Grndvig. Natomiast w Szwajcarii propagatorem tego ruchu był prezes Szwajcarskiego Związku Chłopskiego. Podobnie jak w wymienionych wyżej krajach formowały się myśli agrarystyczne tak jak w innych krajach europejskich w tym w szczególności w Czechosłowacji, w której zbudowano w 1899 roku Czeską Partię agrarną. Następnie partię tą przebudowano w 1905 roku w Czechosłowacką Partię Agrarną, której repetentami byli M. Hodża, A. Svehla i O. Frankenberge. W Bułgarii powstał w 1901 roku Bułgarski Ludowy Związek Chłopski firmowany przez A. Stambolijskiego. Partie agrarne funkcjonowały także w Rumunii, na Węgrzech i w Jugosławii. Formacje chłopskie akceptujące program agraryzmu polowały w 1921 roku Międzynarodowe Biuro Agrarne w Pradze nazywane również ,,Zieloną Międzynarodówką”, którego pomysłodawcą był A. Svehli. Z tymi partiami kooperował Słowiański Związek Młodzieży Wiejskiej powołany na Kongresie Lubljanie w 1924 roku.
Do rozkwitu ideologicznego i organizacyjnego agraryzmu przyczynił się Związek Rolników (Bund der Landwirte), który narodził się w Niemczech a najważniejszym konsultantem i ideologiem tego związku był Gustaw Ruhland (,,Wprowadzenie do polityki agrarnej” z roku 1901). W tym samym czasie co agraryzm niemiecki powstało w Stanach Zjednoczonych tzw. Przymierze Farmerskie, które funkcjonowało na przedsieni lat osiemdziesiątych XIX w. Ruch agrarny kojarzony także z ruralizmem (tłumaczony z J. angielskiego w następująco: rulal znaczy złączony z wsią, rolny), początkowo rozwijał się w Teksasie i oznaczał samokształceniowo-samopomocowe związki lokalne. Ruralizm jako ruch nie funkcjonował zbyt długo ponieważ został zagospodarowany przez populizm i Partię Demokratyczną co wpłynęło na utratę ideowego charakteru tego ruchu. Renesans ideologii i ruchów ruralizmu miał miejsce na początku wieku XX a także w okresie międzywojennym. W tym ostatnim okresie na znaczeniu zyskiwały głównie ruchy agrarystyczne w Danii, które rozpowszechniał ideolog Mikołaj Grndvig. Natomiast w Szwajcarii propagatorem tego ruchu był prezes Szwajcarskiego Związku Chłopskiego. Podobnie jak w wymienionych wyżej krajach formowały się myśli agrarystyczne tak jak w innych krajach europejskich w tym w szczególności w Czechosłowacji, w której zbudowano w 1899 roku Czeską Partię agrarną. Następnie partię tą przebudowano w 1905 roku w Czechosłowacką Partię Agrarną, której repetentami byli M. Hodża, A. Svehla i O. Frankenberge. W Bułgarii powstał w 1901 roku Bułgarski Ludowy Związek Chłopski firmowany przez A. Stambolijskiego. Partie agrarne funkcjonowały także w Rumunii, na Węgrzech i w Jugosławii. Formacje chłopskie akceptujące program agraryzmu polowały w 1921 roku Międzynarodowe Biuro Agrarne w Pradze nazywane również ,,Zieloną Międzynarodówką”, którego pomysłodawcą był A. Svehli. Z tymi partiami kooperował Słowiański Związek Młodzieży Wiejskiej powołany na Kongresie Lubljanie w 1924 roku.
Jeśli chodzi o ruch
agrarny w Polsce, to jest on związany z programem powstałego w 1895 roku Stronnictwa
Ludowego oraz z działalnością J. Stapińskiego ks. S. Stojałowskiego, B. i M.
Wysłouchów a także z ruchem zaraniarskim w latach 1907 – 1914. W czasie trwania
II RP agraryzm był podwaliną programową Stronnictwa Ludowego, którego koncept z
1935 r. stał się standardową myślą ruchu ludowego oraz Związku Młodzieży
Wiejskiej RP ,,Wici”. Czołowymi postaciami, które rozpowszechniały agraryzm w
tamtym czasie byli: W. Styś J. Niecko, S. Inglot F. Bujak, S. Miłkowski
(,,Agraryzm jako forma przebudowy ustroju społecznego, 1934, Walka o nową
Polskę”). Jeśli chodzi o myśl agraryzmu to latach 1945 – 1947 nawiązywało do niej
mikołajczykowskie Polskie Stronnictwo Ludowe. Natomiast do agraryzmu jako idei
po roku 1989 odwoływała się większa część partii ludowych, do której zaliczono m.
in. SLCH, PSL, PSL- ,,Solidarność”. Programy oraz działalność tych partii
zostawały podane jednak sprawdzeniu i korekcje pod kontem polityczno-społecznych, ekonomicznych a także geopolitycznych okoliczności zaistniałych
po upadku rygoru komunistycznego. Kompleks idei dot. agraryzmu nazywany także
neoagraryzmem. Źródło:, leksykon politologii”. Autor: A.,
Antoszewski i A. Herbut.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania