ANARCHIZM SYNDYKALISTYCZNY anarchosyndykalizm albo syndykalizm, określenia te
stosowane są zamiennie. Anarchizm syndykalistyczny stanowi doktrynę
polityczno-społeczną, którego rozwój miał miejsce w XIX i XX wieku. Rozwój
doktryny tej nastąpił na skutek przesunięcia myśli anarchizmu w przestrzeń
relacji zawodowych. Głównym założeniem anarchizmu syndykalistycznego jest przekonanie,
że w socjalistycznym społeczeństwie parcelacja dóbr, kontrola wytwórczości,
własność środków produkcji przejdą pod nadzór związków zawodowych. Jeśli chodzi
o przemysł to miał on być w całości nadzorowany przez robotników pracujących w
danym sektorze przemysłu. Przewidywano powołanie wyspecjalizowanych rad,
będących przedstawicielem robotników i ich stanowisk określanych jako syndykaty,
których celem było normalizacja dwustronnych relacji pomiędzy syndykatami.
Rady, o których mowa nie miały jednak prawa do podejmowania autonomicznej
decyzji. Naczelnym popularyzatorem anarchizmu syndykalistycznego był Georges
Sorel (1847 – 1922) zajmujący się socjologią i filozofią. Po za nim do
popularnych przedstawicieli tego nurtu można zaliczyć także Enrico Leone,
Arturo Labrioola i Huberta Lagardelle. Zawartość programowa Sorela znalazła
swoje odzwierciedlenie w pracy pod. tyt. ,,Rozważania na temat przemocy” z roku
1908. Praca ta stała się naturalną koleją rzeczy w rozwoju
filozoficznohistorycznych przesłanek dotykających roli legend oraz przemocy w
rozkwicie ruchów dziejowych o zasadniczym znaczeniu i stała się kołem
zamachowym historii. Soler był zdania iż, ruchy dziejowe o dużym znaczeniu
motywowane były społecznymi mitami, które obejmował rozum ludzki budując
zarazem siłę tych ruchów. Anarchizm syndykalistyczny udowadniał, że pierwotnych
Chrześcijan inspirowała do działań wiara w zmartwychwstanie Chrystusa natomiast
francuscy jakobini determinowani byli mitem braterstwa, równości oraz wolności.
Właśnie tego rodzaju mitem anarchizmu syndykalistycznego stać się miała
koncepcja strajku powszechnego. Sorel jako przeciwnik burżuazji demokratycznej
sądził, iż przekształcenia ekonomiczno-społeczne spowodują spowolnienie rozwoju
społecznego oraz złagodzą konflikt pomiędzy proletariatem i burżuazją. Sądził,
że proletariacka przemoc będzie zarazem gwarancją rewolucji a także jedynym
sposobem ,,jakim dysponują otumanione przez humanizm narodowy narody
europejskie, aby odnaleźć dawną energię”. Mit strajku generalnego ulec miał
metamorfozę psychicznej i moralnej robotników oraz pobudzać w nich obyczajność
walki, uwalniać zarazem heroizm oraz dobroczynność, zapoczątkować
przewartościowane moralne, potrzebne do usankcjonowania socjalizmu. Sorel
przekonany był, iż fakt istnienia bohaterskiej, walecznej, twórczej i
charyzmatycznej postawy duchowej jest kluczem do rozwoju społeczeństwa. Postawy
te miał formować kult produkcji i pracy a także działalność o charakterze
produkcyjnym, postrzegana jako wartość naczelna. Jednostką kształtowania się
tych nawyków stać się miał robotniczy syndykat brojący pod uwagę tylko
środowisko pracowników. Myśl anarchizmu syndykalistycznego największe znaczenie
miała we francuskim ruchu związkowym czyli w CGT-Confḗnḗrale du Trvali. Kongres
CGT odbył się w 1906 roku, na którym zatwierdzono tzw. Kartę z Amiḗst
zawierającą najważniejsze postulaty tego nurtu. Istotny wpływ na społeczeństwo
nurt ten wywarł także w Hiszpanii i we Włoszech. Najbardziej znaną formacją w
Hiszpanii stała się tzw. centrala związkowa CNT (Confederatión Nacional del
Trabajo), której popierający ten związek odegrali ważną rolę w okresie wojny
domowej w okresie 1936-1939. Źródło:
leksykon politologii”. Autor: A., Antoszewski i A., Herbut. chosyndykalizm albo syndykalizm, określenia te
stosowane są zamiennie. Anarchizm syndykalistyczny stanowi doktrynę
polityczno-społeczną, którego rozwój miał miejsce w XIX i XX wieku. Rozwój
doktryny tej nastąpił na skutek przesunięcia myśli anarchizmu w przestrzeń
relacji zawodowych. Głównym założeniem anarchizmu syndykalistycznego jest przekonanie,
że w socjalistycznym społeczeństwie parcelacja dóbr, kontrola wytwórczości,
własność środków produkcji przejdą pod nadzór związków zawodowych. Jeśli chodzi
o przemysł to miał on być w całości nadzorowany przez robotników pracujących w
danym sektorze przemysłu. Przewidywano powołanie wyspecjalizowanych rad,
będących przedstawicielem robotników i ich stanowisk określanych jako syndykaty,
których celem było normalizacja dwustronnych relacji pomiędzy syndykatami.
Rady, o których mowa nie miały jednak prawa do podejmowania autonomicznej
decyzji. Naczelnym popularyzatorem anarchizmu syndykalistycznego był Georges
Sorel (1847 – 1922) zajmujący się socjologią i filozofią. Po za nim do
popularnych przedstawicieli tego nurtu można zaliczyć także Enrico Leone,
Arturo Labrioola i Huberta Lagardelle. Zawartość programowa Sorela znalazła
swoje odzwierciedlenie w pracy pod. tyt. ,,Rozważania na temat przemocy” z roku
1908. Praca ta stała się naturalną koleją rzeczy w rozwoju
filozoficznohistorycznych przesłanek dotykających roli legend oraz przemocy w
rozkwicie ruchów dziejowych o zasadniczym znaczeniu i stała się kołem
zamachowym historii. Soler był zdania iż, ruchy dziejowe o dużym znaczeniu
motywowane były społecznymi mitami, które obejmował rozum ludzki budując
zarazem siłę tych ruchów. Anarchizm syndykalistyczny udowadniał, że pierwotnych
Chrześcijan inspirowała do działań wiara w zmartwychwstanie Chrystusa natomiast
francuscy jakobini determinowani byli mitem braterstwa, równości oraz wolności.
Właśnie tego rodzaju mitem anarchizmu syndykalistycznego stać się miała
koncepcja strajku powszechnego. Sorel jako przeciwnik burżuazji demokratycznej
sądził, iż przekształcenia ekonomiczno-społeczne spowodują spowolnienie rozwoju
społecznego oraz złagodzą konflikt pomiędzy proletariatem i burżuazją. Sądził,
że proletariacka przemoc będzie zarazem gwarancją rewolucji a także jedynym
sposobem ,,jakim dysponują otumanione przez humanizm narodowy narody
europejskie, aby odnaleźć dawną energię”. Mit strajku generalnego ulec miał
metamorfozę psychicznej i moralnej robotników oraz pobudzać w nich obyczajność
walki, uwalniać zarazem heroizm oraz dobroczynność, zapoczątkować
przewartościowane moralne, potrzebne do usankcjonowania socjalizmu. Sorel
przekonany był, iż fakt istnienia bohaterskiej, walecznej, twórczej i
charyzmatycznej postawy duchowej jest kluczem do rozwoju społeczeństwa. Postawy
te miał formować kult produkcji i pracy a także działalność o charakterze
produkcyjnym, postrzegana jako wartość naczelna. Jednostką kształtowania się
tych nawyków stać się miał robotniczy syndykat brojący pod uwagę tylko
środowisko pracowników. Myśl anarchizmu syndykalistycznego największe znaczenie
miała we francuskim ruchu związkowym czyli w CGT-Confḗnḗrale du Trvali. Kongres
CGT odbył się w 1906 roku, na którym zatwierdzono tzw. Kartę z Amiḗst
zawierającą najważniejsze postulaty tego nurtu. Istotny wpływ na społeczeństwo
nurt ten wywarł także w Hiszpanii i we Włoszech. Najbardziej znaną formacją w
Hiszpanii stała się tzw. centrala związkowa CNT (Confederatión Nacional del
Trabajo), której popierający ten związek odegrali ważną rolę w okresie wojny
domowej w okresie 1936-1939. Źródło:
leksykon politologii”. Autor: A., Antoszewski i A., Herbut.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania