BUDŻET :
planowany z reguły na jeden rok harmonogram dochodów oraz wydatków
samorządu lokalnego lub państwa. Stanowi on fundamentalną agendę
strukturę ,,finansów publicznych” zawierają normy, agendy
,,gromadzenia” oraz dystrybucji środków finansowych
(,,pieniężnych”) przydzielonych do zabezpieczenia zapotrzebowań
kolektywnych (środków) dzięki, którym cele publiczne mogą być
zrealizowane. Kasa Państwa czyli budżet głosowany (,,uchwalany”)
jest za pomocą ustawy co należy do podstawowych (,,uprawnień”)
parlamentu. Według konstytucji z 1997 roku ,,ustawa budżetowa musi
zostać uchwalona najpóźniej trzy mieszące od dnia złożenia
Sejmowi projektu budżetu parlamentowi przez Radę ministrów (czyli
przez rząd). Okres ten upływa 15 listopada roku poprzedzającego
rok budżetowy”. W momencie, w którym ustawa budżetowa przez Sejm
nie zostanie uchwalona w określonym czasie czyli ,,cztery mieszące
od przedłożenia Sejmowi projektu ustawy budżetowej” w
kompetencji Prezydenta leży zarządzenie ,,skrócenie kadencji
Sejmu” jest to równoznaczne z ,,przeprowadzeniem” kolejnych ,,przyspieszonych"
,,nowych wyborów”. Warto uzupełnić, iż poprawki do projektu
ustawy budżetowej może przegłosować tylko Senat w czasie 20 dni
od jego dostarczenia ,,przekazania”. Podkreślić należy, iż
inaczej jak to było w ,,Małej Konstytucji” konstytucja z 1997
roku nie daje alternatywę zwrócenia przez głowę Państwa ,,ustawy
budżetowej” do Sejmu po to by została ona raz jeszcze
znowelizowana. Prezydent ma prawo jedynie skierować wniosek do
Trybunału Konstytucyjnego z prośbą stwierdzenia czy ,,ustawa
budżetowa” nie jest sprzeczna z ustawą zasadniczą. Trybunał na
wydanie orzeczenia w tej kwestii ma okres ośmiu tygodni (,,dwóch
miesięcy”) od daty wpłynięcia wniosku. Zapamiętać należy, że
budżet nie stanowi tylko narzędzia fiskalnej polityki Państwa, ale
jest także aparatem Sejmowego nadzoru nad radą ministrów oraz
uosobieniem panującej ,,pozycji” zgromadzenia narodowego w
procedurze decyzyjnej dotyczącej zarządzania środkami finansowymi,
które przeznacza się na ,,cele publiczne”. W Stanach
Zjednoczonych prawo zarządzania przez Kongres budżetem określa się
mianem ,,władzy nad sakiewką”. Decydowanie o stopieniu wydatków
oraz dochodów, które są składowymi wpływającymi na skałę deficytu
budżetowego leży w gestii parlamentu a tym samym stanowi
,,ograniczenie” władzy rady ministrów, która ma prawo
przeznaczyć środki finansowe wyłącznie na cele, które zapisane
są w ustawie budżetowej. Pełnomocnictwo rady ministrów do
kierowania finansowymi aspektami gospodarki jest pod powtarzający
się nadzorem parlamentu. Realizacja budżetu analizowana jest przez
parlament z uwagi na ścisłe opisane sposoby kontroli. W polskich
kontrolach bierze udział Najwyższa Izba Kontroli w skrócie NIK,
analizuje działanie Rządu mając na względzie to czy jego wydatki
są zasadne z punku widzenia ,,gospodarności”, ,,rzetelności”
oraz ,,legalności” NIK następnie przygotowuje ,,opinię”, która
jest warunkiem nieudzielaniu bądź udzielenia Rządowi przez Sejm
tzw. absolutorium (patrz na tym blogu hasło absolutorium). Sejm postanowienie o ,,udzieleniu Radzie Ministrów
absolutorium ,,podejmuje zwykłą większością głosów. Budżet
formułuje (określa) przychody a także wydatki państwa (obejmując
tym samym jednostki samorządu terytorialnego) wraz z poniesionymi
kosztami. Elementami składowymi dającymi przychód budżetowi są:
darowizny na rzecz Skarbu Państwa, pożyczki, obligacje, cła,
przepadek mienia, opłaty i podatki. Natomiast do wydatków Państwa
należą: dotacje oraz subwencje, finansowanie zadań zleconych
jednostką samorządu terytorialnego, inwestycje, spłacanie długu
międzynarodowego i wewnętrznego a także pozostałe świadczenia
pieniężne o charakterze osobowym. Do dochodów budżetowych
zaliczane są również dochody gmin do, których zaliczają się
tzw. ,,nadwyżki budżetowe z ubiegłych lat”, darowizny, przychody
z samodzielnego opodatkowania się obywateli, wpływy z ,,użytkowania
mienia komunalnego” oraz tzw. ,,daniny publiczne w skład, w
których wchodzą opłaty i lokalne podatki. Istotnie jest również
i to że, gminy popierają cześć ,,podatku dochodowego od osób
fizycznych i prawnych, który państwo nakłada w wysokości 15%”.
Z tego dochodu opłacane są ,,zadania” gminne takie jak:
,,utrzymywanie obiektów użyteczności publicznej”, ochrona
środowiska, pomoc społeczna oraz ochrona zdrowia, transport lokalny
a także zagwarantowanie bezpieczeństwa i ładu publicznego. Źródło:
leksykon politologii”., s. 60-61. Autor: A., Antoszewski i A.,
Herbut. Zapraszam do napisania komentarza. Kopiowanie tekstów
zawartych na blogu w celach edukacyjnych wskazane.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania