SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA: Został wprowadzony w wyniku reformy z 1998 roku i jest on najwyższym
poziomem samorządu terytorialnego. Według ustawy z 5.06 1998 z roku
wspólnotę samorządową tworzy społeczeństwo zamieszkałe w danym
województwie. Do obowiązków samorządu województwa należy
realizacja ,,zadań publicznych” na poziomie województwa, które
nie obejmują ustawy ,,organów administracji rządowej” (patrz na
blogu hasło administracja publiczna) należą m.in. kwestie edukacji
publicznej wraz z szkolnictwem na wyższym poziomie, ,,promocji i
ochrony zdrowia”, opieka zdrowotna, kulturalna w tym zabezpieczanie
,,jej dóbr, wsparcie społeczne, unowocześnianie obszarów
wiejskich, ,,zagospodarowanie przestrzenne” dbanie o środowisko,
zagwarantowanie ,,bezpieczeństwa publicznego” oraz walka z
bezrobociem. Samorząd województwa realizuje wymienione ,,zadania”
na własną ,,odpowiedzialność” i w interesie własnym.
Wypełniając przypisane mu ,,zadania” samorząd województwa nie
ma prawa podważać autonomii powiatu i gminy. Zapisy ustawy ,,mówią”
także, iż ,,organy samorządu województwa” w stosunku do gminy
oraz powiatu nie stanowią jednostki nadzorującej, kontrolnej czy
tez agendy odwoławczej w ,,postępowaniu administracyjnym”. Organa
samorządu województwa stanowią: marszałek oraz sejmik województwa
powoływany przez zarząd województwa składający się z pięciu
osób. Wojewódzki organ wykonawczy, urzeczywistnia uchwały sejmiku,
zarządza ,,mianem” województwa, sporządza modele budżetu
województwa (patrz na tym blogu hasło budżet), opracowuje sposoby
,,rozwoju województwa” a także gwarantuje ich realizacje. Urzędem
marszałkowskim kieruje Marszałek województwa, który sprzyja
zarządowi w osiąganiu jego celów. Struktura prawna samorządu
województwa przewiduje ewentualność ,,bezpośredniego”
podejmowania ,,przez jego mieszkańców” decyzji w fundamentalnych
dla województwa kwestiach za pośrednictwem referendum (patrz na tym
blogu hasło referendum). Istnieje możliwości przeprowadzenia
referendum, ,,w każdej” istotnej dla województwa” kwestii,
które zainicjuje sejmik województwa albo 1/10 jego mieszkańców.
Referendum uznaje się więżące jeśli (tak samo jak w sytuacji
powiatów oraz gmin) jego frekwencja przekroczy 30 procent. Źródło:
leksykon politologii”., s.525-526. Autor: A., Antoszewski i A.,
Herbut.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania