AZYL
POLITYCZNY: nazwa pochodzi z j.
łac. asylum i oznacza schronienie lub ochronę. Azyl polityczny
stanowi agendę prawa międzynarodowego zapewniające bezpieczeństwo
ze strony państwa osobie śledzonej (ściganej), ze względów
politycznych przez instytucje drugiego państwa. Instytucja ta
przeznaczona jest do udzielania pomocy osobom, które są ścigane
(prześladowane) ze względu na uprzedzenia rasowe, odmienny kolor
skóry, pochodzenie etniczne, narodowe, ze względu na intensyfikację
z konkretną zbiorowością, z powodów wyznawanych preferencji
politycznych, zaliczając do nich również (walkę) z dysproporcją
społeczną a także z wszelkimi przejawami braku tolerancji. Należy
pamiętać, iż agenda ta przeznaczona jest dla osób popełniających
przestępstwo o naturze politycznej, czy odmiennych od czynów
zabronionych popełnianych przez pozostałych obywateli. W
rzeczywistości wymienia się azyl terytorialny oraz dyplomatyczny.
Ten pierwszy przydzielany jest w ramach terytorium kraju, który azyl
przyznaje. Z kolei azyl dyplomatyczny udzielany jest poza tymi
granicami głównie w siedzibach dyplomatycznych, w konsulatach, na
statkach przeznaczonych do działań wojennych a także na pokładach
samolotów, czy okrętów morskich na terenach baz wojskowych. Azyl
polityczny stanowi niezależny akt państwa mający silny polityczny
charakter. Uznano za uniwersalnie (,,powszechnie”) że, główną
oraz najczęściej rozpoznawalną częścią składową azylu
politycznego terytorialnego jest afiliacja (przyjęcie) obcokrajowca
na obszar państwa (udzielenie zgody na jego pobyt). W myśl norm
prawa międzynarodowego sposób działania państw w tym wypadku
stanowi kwestię, która musi być prawnie uregulowana indywidualnie
przez każde państwo oznacza to, że ma ono prawo procedować w tym
obrębie według własnego uznania oraz bez mieszania się
kogokolwiek z zewnątrz. W przypadku wyjazdu osoby z państwa, które
wyraziło zgodę na azyl zgoda ta automatycznie zostaje cofnięta, co
oznacza, że azylant, który uprzednio uzyskał specjalne uprawnienia
traci je. Należy zauważyć, iż azyl polityczny (dyplomatyczny)
stanowi agendę o niedookreślonym charakterze niż azyl
terytorialny. Procedura przyznawania tego pierwszego nie rzadko
wchodzi w konflikt w normą dotyczącą suwerenności państw a także
z dyplomatycznym immunitetem i z uprawnieniami z nim związanymi.
Udostępnienie możliwości wynikających z azylu dyplomatycznego
może być dokonane w sposób legalny tylko wtedy, kiedy postępowanie
nie jest sprzeczne z zasadami międzynarodowymi lub konkretną umową
o międzynarodowej randze, w której państwa dobrowolnie zgadzają
się na utratę swojej suwerenności. Warto zaznaczyć, że azyl
terytorialny z większą częstotliwością niż dyplomatyczny
jednoczy w sobie aspekty polityczne oraz prawne, ponieważ z natury
agendy azylu politycznego terytorialnego wywnioskować można iż ma
on być praktykowany (,,stosowany”) głównie do sprawców
przestępstw o naturze politycznej. W literaturze przedmiotu można
napotkać stwierdzenia iż, fundamentem azylu dyplomatycznego a także
terytorialnego stanowią względy o ludzkim charakterze. Postępowanie
państw nie przewiduje pozwolenia pojedynczej osoby do azylu.
Aczkolwiek istnieją trendy zmierzające do zakwalifikowania
instytucji prawa międzynarodowego, o której mowa do fundamentalnych
uprawnień człowieka łącznie z całym zespołem jego następstw. W
gestii państwa leżą kryteria oraz potencjał do przyznawania
azylu. Wyłącznie w ramach azylu dyplomatycznego mamy do czynienia z
paroma umowami, które szczególnie odnosić się mogą do Stanów
Zjednoczonych i ich sąsiadów. Jednak jak rzeczywistość pokazuje
próbuje się zniwelować różnice w kryteriach udzielania azylu
politycznego. Próby te dokonywane są w szczególności w ramach
działalności Organizacji Narodów Zjednoczonych. Wśród dokumentów
rangi międzynarodowej, których uwzględniono zapisy dotyczące
azylu terytorialnego wymienić można ,,Deklarację o azylu
terytorialnym” jako efekt konferencji Narodów Zjednoczonych z roku
1977, której tematem był azyl polityczny. Aktem normatywnym, w
którym uwzględniono kwestię azylu terytorialnego były również
zapisy w Powszechniej Deklaracji Praw Człowieka podpisaną dzięki
Zgromadzeniu Ogólnemu ONZ z10.10.1948 roku. Z kolei konwencję o
azylu terytorialnym podpisano w Karacas w 28.03.1954 roku. Warto
zapamiętać, że o azyl starać się można w momencie zaistnienia
następujących okoliczności, które dotyczyć muszą dokonanych
przestępstw natury politycznej. Pierwsza z nich określona jest w
uchwale (rezolucji) Zgromadzenia Ogólnego ONZ a także w koncepcjach
konwencji o azylu terytorialnym z 1977 roku. Z kolei druga znajduje
się w samych tekstach dotyczących rezolucji a także w założeniach
konwencji. Akty prawa międzynarodowego, o których mowa w gruncie
rzeczy dotyczą azylu terytorialnego, nie definiują natomiast
zagadnienia ,,przestępstwa politycznego” o pejoratywnym
(negatywnym) znaczeniu. Z kolei zawarto w nich określenia
umożliwiające sformułowanie negatywnego objaśnienia, jest to
zbiór działań których popełnienie powoduje, że staranie się o
azyl polityczny staje się nie możliwy. Z kolei przestępstwa
określane jako ,,niepolitycznne” czyli postępowanie nie zgodne z
zamiarami i regułami ONZ, przestępstwo na ludzkości, niebagatelne
zbrodnie tzw. ,,pospolite” nie stanowią argumentu przemawiającego
za przyznaniem azylu, a także nie są kompatybilne (zgodne) z
obowiązującym stwierdzeniem oraz nie zaliczają się do
politycznych przestępstw. Zgromadzenie Ogólne ONZ (3074XXVIII) w
dniu 13.121973 roku w sposób bezsporny przyjęło, iż nie można
przyznawać azylu politycznego osobie,na której ciąży podejrzenie
popełnienia przestępstwa przeciwko ludzkości, zbrodnię wojenną a
także przeciw pokojowi. Źródło: leksykon politologii”. Autor:
A., Antoszewski i A., Herbut. Kopiowanie tekstów zawartych na blogu w celach edukacyjnych
wskazane.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania